Kunst door kinderen voor kinderen

De kunstpiloot

De KunstPiloot bedenkt en organiseert kunstprojecten met voornamelijk leerlingen in het speciaal onderwijs. De leerlingen maken kunst op maat zodat het precies past bij de organisatie die de opdracht geeft. Wanneer de werken af zijn, bezoekt de klas de organisatie én het goede doel waaraan zij de opbrengst persoonlijk overhandigen. Tot nu toe kwam elk project op verschillende manieren in de media. Mooi, want het doel van de KunstPiloot is dat leerlingen in het speciaal onderwijs zichtbaarder zijn in de maatschappij!

 

ZICHTBAAR IN DE SAMENLEVING

Als leerkracht in het speciaal onderwijs ervaar ik elke dag hoe belangrijk het is dat deze leerlingen positieve ervaringen opdoen. Door hen de hoofdrol te laten spelen in de kunstprojecten wil ik deze doelgroep zichtbaarder maken in de maatschappij. Zij maken bijzondere kunstwerken en zij overhandigen de cheque aan het goede doel. Samen met de opdrachtgevers en goede doelen, maken we van elke ontmoeting een feest. Want hoe mooi is het dat kinderen iets doen voor andere kinderen?

"Ik heb geleerd dat je met kleurige verven de mooiste dingen kunt maken"

het doel van de KunstPiloot is dat leerlingen in het speciaal onderwijs laten zien wat ze kunnen: veel!

Vooral het feit dat er echte leuke kunstwerken ontstaan waarmee ook nog een goed doel wordt gesteund, spreekt opdrachtgevers aan. Het is prachtig om mee te maken hoe zij de leerlingen in het zonnetje zetten wanneer zij op bezoek komen om naar hun kunstwerken te komen kijken. Een echt feestelijk moment!

Voor scholen betekent een kunstproject doen met de KunstPiloot dat er 5x een vakleerkracht handvaardigheid samen met een klas kunstwerken gaat maken. De opdracht is uitgedacht en het materiaal wordt meegebracht. Er ontstaat een nauwe samenwerking met de groepsleerkracht want deze is superbelangrijk voor het klassemanagement en het contact naar de ouders.

Wanneer de kunstwerken af zijn, brengen de leerlingen de opbrengst zelf naar het goede doel. Soms komt het goede doel naar school of ontmoeten zij elkaar bij de opdrachtgever. Maar het allerleukst is als de leerlingen op bezoek mogen komen. Dan kunnen zij zelf zien wat er met hun geld gebeurt. Superleerzaam!

Ik ben Henriette Vlessing

In september 2015 heb ik de KunstPiloot opgericht. Toen had ik 10 jaar ervaring in het speciaal onderwijs en ontdekte ik de kracht van samenwerken, kunstonderwijs en het hebben van een gezamenlijk doel.

Ik werk nog steeds drie dagen per week als vakleerkracht handvaardigheid voor So De Piloot, dat is de grootste cluster 4 school regio Rotterdam. We geven onderwijs aan leerlingen met een gedragsstoornis. Denk aan ADHD, Autisme, PDD-nos, etc. Ik geef met heel veel plezier les aan 19 groepen.

Wanneer ik niet voor de klas sta, ben ik bezig met de KunstPiloot. Ik bedenk kunstprojecten, benader organisaties, stem af met scholen, zoek daar een goed doel bij, voer de lessen uit en verzorg de bezoeken en communicatie. Het is superleuk om te merken dat een idee zo’n positieve uitwerking heeft op alle betrokken partijen. De kunstprojecten bewijzen dat het bundelen van krachten ieder afzonderlijk sterker maakt.

"Door de kunstwerken heb ik gelijk een leuk gesprek met partners die ons bedrijf bezoeken"

Berry van Hoek

ODS

"Dit is het leukste dat ik ooit gedaan heb"

Donny

SO De Piloot

"Flexus Jeugdplein is er o.a. voor kinderen. Daarom spreken de projecten van de KunstPiloot ons zo aan"

Saskia Knoop

Flexus Jeugdplein

De naam verwijst ernaar dat ik net als een piloot kom aanvliegen en na het maken van kunst met leerlingen weer weg ben.

Wil jij ook een project doen samen met mij en de kinderen?

Ik wil samenwerken!